biuras@alytausvsb.lt (8 315) 51 653

Cukrus ir dantų ėduonis

2019-02-22

     Dažnai nesusimąstome, kad vartojame per daug cukraus. Cukraus yra įvairiuose maisto produktuose, ne tik saldumynuose, šviežiose vaisių sultyse, kokteiliuose, bet jo dedama ir į pusgaminius, duonos gaminius, konservus ir t.t.

     Lietuvoje vienas gyventojas per metus suvartoja 31,2 kg. cukraus, maždaug 17 arbatinių šaukštelių per dieną, tai yra 3 kartus daugiau, nei rekomenduojama. Pasaulinė sveikatos organizacija rekomenduoja suvartoti ne daugiau, nei 25 gramus – 6 arbatinius šaukštelius cukraus per dieną. Teigiama, kad sumažinus cukraus kiekį vos iki 5 proc., pagerėja žmogaus sveikata.

     Mokslininkai apskaičiavo, kad vaikai suvartoja tris kartus daugiau cukraus, nei rekomenduojama. 4 – 6 metų vaikams rekomenduojama cukraus paros dozė yra 19 gamų – 4 arbatiniai šaukšteliai. 7 – 10 metų vaikams cukraus paros dozė 24 gramai – 6 arbatiniai šaukšteliai, o vyresniems nei 11 metų vaikams ir suaugusiems cukraus kiekis neturėtų viršyti 30 gramų – 7 arbatinių šaukštelių.

     Pridėtinio cukraus perteklius kenkia sveikatai. Maisto produktai, kuriuose yra dirbtinai pridėta cukraus labai kaloringi, bet turi mažai vertingų maistinių medžiagų. Valgydami tokį maistą gauname daug kalorijų ir jo perteklius kenkia organizmui, didina antsvorio, nutukimo, diabeto, kraujotakos ir burnos ligų riziką.

     Tyrimais nustatyta, jog kas antras trejų metų vaikas turi sugedusių dantų ir net 86 proc. 7 – 8 metų vaikų turi ėduonies pažeistų dantų. Didžiausia to problema, kad vaikų maisto racione yra daug saldintų produktų, maždaug apie 30 proc. cukraus kiekio vaikai gauna gerdami saldintus vaisvandenius, sultis, gazuotus gėrimus.

     Burnoje dantų apnašose esančios bakterijos skaido cukrų bei kitus lengvai fermentuojamus angliavandenius. Bakterijos išskiria rūgštis ir tirpdo danties paviršinį emalio sluoksnį, o vėliau prasiskverbia giliau į vidinį dentino sluoksnį. Dantyje atsiranda skylutė, susidaro ėduonies ertmė, o jeigu vaikas jau turi ėduonį, reikia kreiptis į gydytoją odontologą.

 

     Paprasčiausias būdas padėti savo dantims – tai žinoti, koks maistas turi daugiausiai cukraus ir jį tiesiog saikingai vartoti.

 

 

Patarimai, kaip mažiau vartoti cukraus:

 

  • Vietoje saldintų gaiviųjų gėrimų, sulčių limonado rinkitės vandenį ar pieną.
  • Šviežių sulčių, vaisių kokteilių rekomenduojama išgerti ne daugiau kaip vieną stiklinę.
  • Skaitykite produktų etiketes ir rinkitės maistą su mažiau pridėtinio cukraus.
  • Pusryčiams rinkitės nesaldintus sausuosius pusryčius, nesaldintą košę. Kad būtų skaniau įdėkite šviežių bananų riekelių ar šviežių vaisų.
  • Vaikai saldumynų namie turėtų valgyti tik vieną kartą per savaitę.
  • Pasirūpinkite, kai vaikai grįžta išalkę, kad po ranka būtų sveikų užkandžių: vaisių, daržovių, ryžių ar kviečių paplotėlių.

 

     Sveikos gyvensenos reikia mokytis visą gyvenimą. Rūpintis savo sveikata ir keisti savo įpročius turi pradėti tėvai, kad galėtų teisingai suformuoti savo vaikų įpročius.

 

 

 

 

Alytaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro informacija

Kaip vertinate teikiamų paslaugų kokybę?
sveika mokykla 20 metų