biuras@alytausvsb.lt (8 315) 51 653

Gegužės 10 diena - tarptautinė judėjimo sveikatos labui diena

2018-05-10

     Gegužės 10 d. visame pasaulyje minima tarptautinė Judėjimo sveikatos labui diena. Šios dienos minėjimo pradžią dar 2000 m. inicijavo Pasaulio sveikatos organizacija (PSO), o nuo 2002 metų įvairaus pobūdžio paminėjimai organizuojami daugumoje pasaulio valstybių.

 

     Labai svarbus sveikos gyvensenos veiksnys yra fizinis aktyvumas, kuris gali būti įtrauktas į įvairias asmens gyvenimo sritis: laisvalaikio, profesinę, namų ruošos, mobilumo (transporto). Moksliniais tyrimais įrodyta, kad nuolatinis fizinis krūvis sumažina riziką susirgti kai lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis:

 

  • sumažėja tikimybė susirgti širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis;
  • sumažėja trigliceridų ir mažo tankio lipoproteinų kiekis bei didėja didelio tankio lipoproteinų kiekis kraujyje – t. y., sumažėja aterosklerozės rizika;
  • gerina audinių toleranciją gliukozei ir didina jautrumą insulinui, todėl gali būti II tipo cukrinio diabeto profilaktikos priemonė;
  • padeda išvengti nutukimo ir kartu su kitomis priemonėmis tinka kompleksinei nutukimo terapijai;
  • tinkamas fizinis krūvis bei racionali mityba pristabdo kaulų retėjimo procesą(osteoporozę);
  • fiziniai pratimai mažina psichologinio streso požymius, tinka atskirų psichinių ligų, ypač depresijos, nerimo, funkcinių nervų sistemos sutrikimų, prevencijai;
  • fiziniai pratimai mažina tikimybę susirgti kai kuriais vėžiniais susirgimais (storosios žarnos ir krūties);
  • fizinis aktyvumas stimuliuoja imuninę sistemą, tuo pačiu sumažina tikimybę sirgti virusinėmis infekcijomis;
  • palaiko raumenų tonusą, jėgą ir ištvermę, su amžiumi lėčiau mažėja raumenų masė ir jėga;
  • palaiko sąnarių, sausgyslių ir raiščių elastingumą, didina sąnarių paslankumą; mažina tikimybę sirgti stuburo kaklinės ir juosmeninės dalies osteochondroze.

    

     Nors organizmo reakcija į fizinį krūvį priklauso nuo fizinio aktyvumo rūšies, formos, dažnumo, intensyvumo ir trukmės, bendrai galima teigti, kad jo bendras poveikis organizmui yra labai teigiamas:

 

  • stimuliuoja viso organizmo gyvybinę veiklą ir augimo procesus; gerėja funkcinės organizmo galimybės, palengvėja organizmo prisitaikymas prie ekstremalių sąlygų;
  • tobulina organizmo termoreguliaciją;
  • didina nespecifinį organizmo imunitetą ir atsparumą nepalankiems išorės veiksniams;
  • teigiamai veikia visas raumenų grupes, sąnarius, raiščius;
  • treniruota širdis ir kraujagyslių bei kvėpavimo sistemos funkcionuoja efektyviau;
  • formuojami nauji motoriniai įgūdžiai, lavinamos jėga, greitumas, vikrumas, ištvermė;
  • mažinamas padidėjęs sistolinis ir diastolinis arterinis kraujo spaudimas krūvio ir ramybės metu;
  • mažėja streso hormonų lygis kraujyje;
  • daugiau sunaudojama energijos, sumažėja nutukimo pavojus;
  • gerėja kaulų mineralizacija ir didėja kaulų tankis, ypač raumenų prisitvirtinimo vietose;
  • gerėja nuotaika, mažėja vienatvės, nerimo, per didelio jautrumo ir depresijos simptomai;
  • didinamas didžiųjų galvos smegenų pusrutulių žievės tonusas – didėja protinis darbingumas, gerėja miegas;
  • didėja pasitikėjimas savimi ir pasitenkinimas gyvenimu, daugėja galimybių savirealizacijai;
  • gerina gebėjimą bendrauti ir socialinę vaikų adaptaciją.

    

     Būtina atkreipti dėmesį, kad fiziniai pratimai, kuriuos atlieka žmogus, privalėtų atitikti jo individualų pajėgumą. Dozuojant fizinį krūvį reikia atsižvelgti amžių, lytį, svorį, bendrą fizinį pasirengimą, lėtines ligas, žmogaus motyvaciją. Per didelis fizinis krūvis ar per sudėtingi pratimai gali sveikatą ne stiprinti, o ją veikti neigiamai, todėl prieš pradedant aktyviai sportuoti, visada pasitarkite su specialistais – šeimos gydytoju, reabilitologu, kineziterapeutu, sporto klubo treneriu ir kt.

 

 

Alytaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro informacija

Kas privalo rūpintis žmonių sveikata?
sveika mokykla 20 metų