biuras@alytausvsb.lt (8 315) 51 653

Grybų sezonas pagauna įkarštį

2017-07-03

     Grybų cheminė sudėtis artima mėsai, žuviai ir daržovėms. Tai tikras baltymų sandėlis. Juose yra visų žmogaus organizmui būtinų aminorūgščių: tirozino, gistidino, lecitino ir arginino, kurios nesunkai patenka į žarnyno sieneles.

 

Grybų nauda ir skonis

 

     Bene svarbiausia grybų vertė – geras skonis. Be to, grybuose yra pakankamai daug nepakeičiamų aminorūgščių, kurių žmogaus organizmas pats nepasigamina.

 

Baravykai. Šių grybų sultinys 7 kartus kaloringesnis už mėsos. Jie gerai veikia širdį, slopina galvos skausmą, kelia organizmo tonusą.

Raudonviršiai. Patys nekaloringiausi iš visų grybų. Be to, jie valo kraują.

Lepšiai. Lepšiai iš organizmo valo kenksmingas medžiagas ir šlakus, gydo inkstus. Lepšių antpilas stiprina imunitetą.

Voveraitės. Voveraitės gydo radikulitą, o jų sudėtyje esantis antibiotikas naikina stafilokokus. Jos yra lyderės tarp grybų pagal vitaminų kiekį.

Kazlėkai. Malšina skausmą. Šių grybų sudėtyje yra sakinių medžiagų, kurios veiksmingai gydo migreną ir podagrą.

Makavykai. Stiprina imuninę sistemą, naudingi po sunkių ligų, išsekimo, pervargimo, avitaminozės.

Rudmėsės. Jose yra vertingų antibiotikų, stabdančių kenksmingų bakterijų dauginimąsi.

Ūmėdės. Šie grybai (ypač raudona kepurėle) ramina nervus, greitai nuslopina skausmą.

Pievagrybiai. Mažina cukraus kiekį kraujyje. Jų ištrauka stabdo auksinio stafilokoko augimą, gerina regėjimą.

Kelmučiai. Vasariniai kelmučiai naudingi skydliaukei, juose yra stipraus antibiotiko agrocibino, o rudeniniai gerina atmintį ir protinius gebėjimus.

 

Patarimai grybautojams

 

  • Geriausia grybauti anksti rytą, ypač švintant. Tuomet grybai būna kietesni, tvirtesni. Grybavimui tinka balaninės ir plastikinės pintinės su tarpeliais dugne. Būtina turėti peilį.
  • Grybai greitai kirmija, todėl, parvykus iš miško, negalima grybų palikti kitai dienai. Baravykų guote net apie 50 skirtingų vabzdžių sudeda kiaušinius, iš kurių per kelias valandas išsivysto lervos, paversdamos grybą judančia mase.
  • Grybai linkę kaupti sunkiuosius metalus, todėl nerekomenduojama grybauti priemiesčiuose, pramonės rajonuose, pakelėse, miestų parkuose ir skveruose.
  • Paruoštų valgyti grybų negalima palikti kitai dienai ir šildyti, o konservuotus grybus suvalgyti per pusmetį.
  • Grybai - sunkiai virškinamas maistas, todėl jų nereikėtų duoti vaikams ir seneliams. Vakarienei grybai taip pat netinka.
  • Nepatartina juos valgyti sergantiems skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opalige, tulžies pūslės akmenlige, sunkiomis kepenų, inkstų, kasos ligomis, nes grybai dažnai ruošiami su nemažu kiekiu riebalų.
  • Auksinė taisyklė – rinkti tik tuos grybus, kuriuos gerai pažįstame, o jeigu kyla abejonių – tokių geriau neimti, nes tai kur kas saugiau. Baravyko, raudonviršio ir kitų žinomų grybų greičiausiai nesupainiosime, galiausiai galite pasinaudoti grybų atlasu, enciklopedija, kuriuose išsamiai aprašytos grybų rūšys, pateiktos nuotraukos.

 

Pirmoji pagalba apsinuodijus

 

     Išplauti skrandį, vartoti daug skysčių, gerai išsivemti. Nestabdyti viduriavimo arba jį net sukelti. Nevartoti pieno, alkoholio. Kas 4-5 valandas išgerti maždaug 2 pakelius (po 10-15 gramų) aktyvuotos anglies tablečių. Kad neįvyktų negrįžtami kepenų, inkstų veiklos sutrikimai - kepenų koma, kuo skubiau vykti į ligoninę, kur bus įvertinta būklė ir paskirtas kvalifikuotas gydymas.

 

 

Loreta Spitrytė

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė

Kas privalo rūpintis žmonių sveikata?
sveika mokykla 20 metų