biuras@alytausvsb.lt (8 315) 51 653

Kaip skatinti vaikus daugiau judėti?

2021-09-16

Gydytojai sunerimę – vaikų nejudrumas tampa masiniu reiškiniu. Kodėl atžalas nuo mažens būtina pratinti daugiau judėti ir sveikiau maitintis?


   Vaikystė ir paaugyslė – svarbiausi žmogaus sveikatos raidos tarpsniai. Ypač svarbus ikimokyklinis amžius, kuomet dar tik formuojasi vaiko elgsenos, gyvensenos pagrindai. Labai svarbu juos tinkamai „nukreipti“,- tai nulems tolimesnio gyvenimo ir sveikatos kokybę.

 

     Formuojant vaiko gebėjimus, svarbu atkreipti dėmesį į pagrindinius aspektus: mitybą, socialinę ir fizinę aplinką, paveldimumą ir žinoma, - fizinį aktyvumą. Gydytojai, visuomenės sveikatos specialistai, pedagogai teigia, kad kuo anksčiau reikia pradėti diegti vaikui sveikatos stiprinimo žinias bei įgūdžius ir tai sėkmingai vykdoma ugdymo įstaigose. Taip stengiamasi suformuoti įpročius, kuriuos ir toliau propoguos augdamas, bręsdamas. Turime suprasti, kad tik gaudamas optimalų fizinį krūvį ir gyvendamas pagal sveikos gyvensenos principus, vaikas tinkamai vystosi tiek fizine, tiek psichine prasme.

 

     Vaikų judėjimas dažniausiai pasireiškia per žaidimus, bėgiojimą, rungtyniavimą ir didelė dalis tėvų mano, kad to pakanka. Dėl to prastėja laikysena, atsiranda skoliozės, sąnarių sustingimai, didėja kūno svoris, sutrinka širdies bei kvėpavimo sistemos.

    Deja, bet jau ikimokyklinio amžiaus vaikams diagnozuojamas nutukimas, lėtinės ligos. Remiantis vaikų kasmetinių profilaktinių sveikatos patikrinimų duomenimis maždaug 20-čiai iš tūkstančio vaikų yra diagnozuotas nutukimas*.

     Vaikai daug laiko praleidžia sėsliai, labiau renkasi pasyvius užsiėmimus, tokius kaip televizorius, kompiuteris, telefonas, vietoje aktyvios veiklos. Ypatingai tai padažnėjo Covid – 19 pandemijos metu, kuomet buvo ribojami išvykimai iš namų, nebūtini kontaktai, neformalusis švietimas, o ir pačios pamokos vyko nuotoliniu būdu prie ekranų.

 

     PSO (Pasaulio Sveikatos Organizacijos) parengtose rekomendacijose nurodoma, kad vaikai (5-17 metų) kasdien bent 60 min. turi skirti fizinei veiklai. Ši dienos norma gali būti suskirstyta intervalais ir apimti įvairias veiklas, kurios sudomintų, motyvuotų vaiką.

Tėvams tenka sunkus uždavinys surasti veiksmingiausius metodus, kaip paskatinti ir sudominti vaiką būti fiziškai aktyvesniu.

 

     Taigi, kaip mes galime motyvuoti, skatinti vaiką labiau domėtis fiziniu aktyvumu?

 

  • Pirmiausiai pradėkime kiekvienas nuo savęs – atsakykime sau sąžiningai, ar rodome tinkamą pavyzdį savo atžaloms? Juk žinome, kad mažieji daugiausiai išmoksta mėgdžiodami, todėl turime pasistengti ir mokytis kartu su vaiku. Mažylis, matydamas kiekvieną dieną smagiai sportuojančią šeimą, net negalvos, kad gali būti kitaip ir tai taipogi taps jo įpročiu.
  • Gilinkime savo sveikatos raštingumo žinias, nes atliktų tyrimų duomenimis, daugelis vaikų auga aplinkoje, skatinančioje svorio didėjimą, ligų riziką. Šeimose, kuriose bent vienas iš tėvų yra nutukęs, vaikų KMI didesnis nei šeimose, kuriose tėvai neturi antsvorio. Pagrindinės vaikų mitybos problemos yra per mažas vaisių ir daržovių vartojimas, saldūs ir riebūs užkandžiai, per didelis vartojimas saldžių gazuotų gėrimų.
  • Nustatykime ribas.Jeigu bus ribojamas praleidžiamas laikas prie išmaniųjų įrenginių, vaikai bus „priversti“ daugiau laiko skirti fizinei veiklai (išeis pasivaikščioti, žais kieme).
  • Klaidinga tėvų nuomonė, kad už jų vaikų fizinį aktyvumą yra atsakingi pedagogai.Taip, pedagogai skiria daug dėmesio ir pastangų, siekiant išugdyti sveiką, savimi pasitinkį žmogų, tačiau ir tėvų vaidmuo čia išlieka toks pat svarbus.

 

     Kol vaikai maži, jų laisvalaikį planuoja suaugusieji, kuriems vaikų meninis ar intelektinis tobulėjimas atrodo svarbesnis nei sveikos gyvensenos propogavimas. Daugumos sveikatos problemų pavyktų išvengti, jeigu tėvai nebūtų tokie pasyvūs judėjimo bei mitybos atžvilgiu.

  • Kalbėkite su savo vaiku.Dažniausiai tėvai vaikams yra autoritetas, gyvenimo mokytojai. Todėl pasistenkite su vaiku kuo daugiau bendrauti, mokyti jį, atsakyti į jam rūpimus klausimus. Vaikui nepakanka pasakyti, kad jis privalo dabar išeiti pasivaikščioti, jūs turite jam paaiškinti kodėl jis tai turi daryti ir kokią naudą gaus iš to. Stenkitės aiškinti pasitelkdami pozityvius dalykus, pvz.: „Jei kiekvieną dieną darysi mankštą, tuomet užaugsi stiprus ir sveikas, būsi geresnės nuotaikos nei tavo draugai, kurie šiuo metu laiką leidžia prie kompiuterio“.
  • Sutarties sudarymas su pačiu savimi.Vyresniems vaikams, paaugliams motyvuoti galima pasitelkti savikontrolės lenteles, kuomet vaikai seka, žymi savo pasiekimus. Svarbu pasiekimų lentelę laikyti matomoje vietoje, kad vaikas nepamirštų jos užpildyti ir motyvuotų daugiau judėti.**
  • Nenaudokite saldumynų kaip paskatinimo priemonės.Tikrai yra tekę girdėti, o galbūt net ir patys taip darote, kad norėdami vaiką paskatinti pasiųlote jam saldainį ar ledų porciją: „Susitvarkyk kambarį, tuomet eisime pirkti ledų“. Tai galbūt motyvuos vaiką, trumpam suteiks jam džiaugsmo, tačiau sveikatos atžvilgiu mes darome „meškos paslaugą“.

Geriau vietoje to pasiųlykite vaikui kartu su juo pažaisti, pasivažinėti dviračiu ar užsiimti bet kokia jo mėgstama aktyvesne veikla. Taip net tik gerinsite jo fizinę būklę, bet ir sustiprinsite jūsų tarpusavio ryšį, pagerės nuotaika.

  • Įtraukite vaiką į namų ruošos darbus.Tai tikrai nėra jų mėgstamas užsiėmimas, bet ši veikla padidina bendrąjį dienos fizinį aktyvumą. Tuo pačiu greičiau padaromi visi darbai namuose ir šeima turi daugiau laisvo laiko, kurį gali skirti aktyviam laisvalaikiui.

 

     Nesvarbu kokį skatinimo metodą bepasirinktumėte, svarbiausia judėti, netapti pasyviais.

Būkite sveiki!

 

*Higienos instituto Sveikatos informacijos centras kasmet išleidžia periodinį sveikatos statistikos leidinį „Lietuvos gyventojų sveikata ir sveikatos priežiūros įstaigų veikla“.

**Paveikslėlyje pateiktas savaitės dienyno pildymo pavyzdys.

Kaip vertinate teikiamų paslaugų kokybę?
sveika mokykla 20 metų