biuras@alytausvsb.lt (8 315) 51 653

Minima Tarptautinė nerūkymo diena

2018-11-21

     Tarptautinė nerūkymo diena minima kiekvienais metais trečiąjį lapkričio ketvirtadienį. Tai gera proga atkreipti rūkančiųjų dėmesį į galimybes atsisakyti šio žalingo įpročio savo ir savo artimųjų sveikatos labui.

 

      Rūkymas -  tai narkomanijos rūšis, kuri sąlygoja daugiau sveikatos problemų ir mirčių, negu visos kitos legalios ir nelegalios narkotinės medžiagos sudėjus kartu. Tai viena svarbiausių mirties priežasčių pasaulyje. Pasaulinės  Sveikatos Organizacijos duomenimis, kasmet nuo rūkymo miršta 3 milijonai žmonių.

 

     Lietuvoje rūkymo problema taip pat labai aktuali. Rūkyti pradedama vis jaunesniame amžiuje. Tabako dūmuose yra apie 4000 cheminių junginių įvairių dalelių ir dujų pavidalu. Daugybė jų laikomi kancerogenais (sukeliančiais vėžį). Jie priskiriami patiems stipriausiems A klasės kancerogenams.

 

     Pagrindiniai tabako dūmų nuodai yra šie:

 

  • Dervos. Jos padengia plaučius, blokuoja kvėpavimo takus, sukelia plaučių emfizemą ir vėžį.
  • Nikotinas. Lengvai į kraujotaką patenkanti toksinė medžiaga, prie kurios greit įprantama. Vienoje cigaretėje yra apie 1 mg nikotino, tokia dozė, suleista į veną, būtų mirtina. Nikotinas skatina koronarinę širdies ligą.
  • Anglies viendeginis (CO). Patekęs į kraujotaką, išstumia deguonį iš hemoglobino. Skatina širdies ir kraujagyslių ligas.

    

      Dažniausiai rūkyti pradedama jaunystėje, nesuvokiant žalos.  Klaidingai galvojama, kad rūkymas padeda nusiraminti, mažina kūno masę. Dažnai tai yra bendravimo forma. Priklausomybė nuo nikotino atsiranda greitai ir yra labai stipri, prilyginama heroinui ir kokainui. Pastaruoju metu gaminamos “silpnos” cigaretės, turinčios mažiau nikotino ir dervų.  Tačiau perėjus prie silpnesnių cigarečių, paprastai daugiau jų surūkoma, nes organizmas reikalauja jam įprasto nikotino kiekio.  

 

      Rūkantieji  gerai supranta žalą, tačiau jausdamiesi sveiki rūko toliau. Pradinėse kraujagyslių aterosklerozės stadijose nejaučiama jokių negalavimų. Nejausdami slapčia sėlinančios ligos požymių, daugelis galvoja, kad niekada nesusirgs.

 

      Mesti rūkyti, be abejo, ypač sunku, jeigu priklausomybė nuo nikotino didelė, o  stažas ilgas. 

 

     Jūs esate  stipriai priklausomas nuo nikotino, jeigu:

 

  • pabudęs ryte pirmąją cigaretę surūkote jau per pirmąsias 30 minučių;
  • Jums sunku iškęsti nerūkius neleistinose vietose - kine, teatre, koncerte, posėdyje, bažnyčioje;
  • labiausiai nenorėtumėte atsisakyti pirmosios rytinės cigaretės;
  • per dieną surūkote 15-25 cigaretes ir daugiau;
  • per pirmąsias ryto valandas surūkote daugiau nei per likusią dienos dalį;
  • negalite nerūkyti sunkiai sirgdamas ir gulėdamas lovoje;
  • rūkote stiprias cigaretes;
  • visuomet rūkydamas dūmus įtraukiate į plaučius.

 

     Jeigu į daugumą klausimų atsakėte teigiamai, mesti rūkyti bus sunku ir rūkymo nutraukimo simptomai truks ilgai ir bus varginantys.

 

     Daugelis rūkančiųjų net nebando mesti rūkyti, nes yra įsitikinę, jog po ilgo rūkymo padarytos žalos sveikatai neįmanoma atitaisyti, todėl mesti rūkyti nėra prasmės. Tačiau tai netiesa. Metus rūkyti, sveikatai daroma žala pradeda mažėti tuojau pat.

 

 

Alytaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro informacija

Kas privalo rūpintis žmonių sveikata?
sveika mokykla 20 metų