biuras@alytausvsb.lt (8 315) 51 653

Mokslinių straipsnių analizė „Vaikų nutukimo ir antsvorio priežastys“

2022-12-21

    Antsvoris ir nutukimas yra lėtinė liga, kuri yra tapusi viena rimčiausių XXI amžiaus visuomenės sveikatos problemų. Naujausi tyrimai rodo, kad daugiau nei trys ketvirtadaliai (81proc.) paauglių neatitinka Pasaulinės sveikatos organizacijos vidutinio/didelio intensyvumo fizinio aktyvumo rekomendacijų. Šiandien vaikų antsvoris tapo epidemija, o 6-12 metų amžiaus grupėje antsvoris per pastarąjį dešimtmetį išaugo daugiau nei dvigubai.

 

 

Atsiradimo priežastys :

  • Fizinio aktyvumo trūkumas.
  • Sėslus gyvenimo būdas.
  • Daug laiko praleidžia prie televizoriaus, žaidžia kompiuterinius žaidimus.
  • Genetiniai veiksniai, psichikos veiksniai ir aplinkos veiksniai, įskaitant gyvenimo būdą.
  • Bloga miego kokybė (statistiniai rezultatai parodė, kad daugumos nutukusių vaikų, iš 19 vaikų 12, miego kokybė buvo prasta (63,2 proc.), o daugumos nenutukusių vaikų (normalių) – iš 18 vaikų 15 – miego kokybė buvo gera (83,3 proc.)
  • Šeimos socialinė ir ekonominė padėtis bei neatsakingumas.

 

 

Prevencinės programos gali būti klasifikuojamos kaip :

  • Elgesiu pagrįsta prevencija (individuali intervencija) - individualaus elgesio ir įpročių sprendimai.
  • Šeima paremta intervencija - tėvai apibūdinami kaip neatsiejama tikslinė grupė, kuri atlieką labai įtakingą vaidmenį palaikant ir valdanti keturis elgesio būdus, turinčius įtakos vaikų energijos balansui (mityba, fizinis aktyvumas, žiniasklaidos naudojimas ir miegas). Tai apima ne tik auklėjimo praktiką bei taisykles, bet ir aplinką, kurioje vaikai yra veikiami, ir tai, kad vaikai perima savo tėvų elgesio įpročius. Yra daugelis veiksnių nulemtų tėvų elgesio, kurie gali įtakoti vaikų antsvorį, pvz: šeimos valgymo įpročiai, maisto pasirinkimas, gėrimų pasirinkimas, šeimos pajamos, ekrano laiko elgseną ir stebėjimas, sveika aplinka, šeimos aktyvumas, vaiko aktyvumas, ir šeimos rutina.
  • Bendruomenės/aplinkos pagrindu (su kontekstu susijusi intervencija) - bendruomenė apibrėžiama kaip, bet kuri žmonių grupė, kuri dalijasi geografine erdve, interesais, tikslais ar istorija. Šią intervenciją gali įtakoti tokie veiksniai kaip : gatvės, kurioje gyvena vaikai, ilgis, artimiausios žaidimų aikštelės pasiekiamumas pėsčiomis, autobusų dažnumas, taip pat rajono socialinė ir ekonominė padėtis.

 

 

 

Rekomendacijos nutukimo ir antsvorio profilaktikai ( kūdikiams ir ikimokyklinio amžiaus vaikams)

Mityba

• Iki 1 metų maitinimas turėtų vykti sėdint su šeima

• Supažindinimas su naujais sveikais maisto produktais

• Teigiamos maitinimosi sąlygos (pvz., teigiama atmosfera, ne lauke, trukdo: pvz. TV)

• Įvairi mityba su daugybe gėrimų (vandens arba nesaldžių gėrimų be cukraus)

• Gausus augalinės kilmės maistas (daržovės, vaisiai, bulvės, nesmulkinti grūdai).

• Ribotas gyvulinės kilmės produktų kiekis (pienas ir pieno produktai, žuvis, kiaušiniai)

• Labai ribotas pridėtinio cukraus ir saldumynų kiekis

• Kruopštus cukraus kiekio maiste ir gėrimuose stebėjimas

Fizinis aktyvumas ir sportas

• Vaikams nuo 3 iki 5 metų: bent 60 min fizinio aktyvumo kasdien;

• ≥ 3 metai: nuo 60 min iki kelių valandų fizinio aktyvumo; apriboti neveiklumą iki mažiau nei 60 minučių vienu metu (ne miego metu).

Žiniasklaidos vartojimas

Apriboti prieigą prie žiniasklaidos.
Sėdėjimas prie TV pagal amžių:
• Vaikams iki 3 metų: 0 min
• 3–6 metų vaikams: ne daugiau kaip 30 min

 

 

 

Rekomendacijos nutukimo ir antsvorio prevencijai pradinėse ir bendro ugdymo mokyklose

Mityba

Įvairi, subalansuota mityba:

• Gausus gėrimų kiekis (vanduo arba nesaldinti gėrimai be cukraus)

• Gausus įvairus augalinės kilmės maistas (daržovės, vaisiai, nesmulkinti grūdiniai produktai, bulvės)

• Ribotas gyvulinės kilmės produktų kiekis (pienas/pieno produktai, mėsa, žuvis, kiaušiniai)

• Labai ribotas cukraus ir saldumynų kiekis, porcijų dydis koreguojamas pagal amžių.

• Saldintų gėrimų apribojimas arba atsisakymas.

• Jokių užkandžių;

• Sveikos, subalansuotos mokyklos maitinimo programos sukūrimas

Fizinis aktyvumas ir sportas

• Kasdienis fizinis aktyvumas ne trumpesnis kaip 90 minučių (galima ir 15 minučių ištvermės bei intervalinių treniruočių periodais);

• Mažiausiai 12 000 žingsnių per dieną;

• Apribokite sėdimą veiklą iki daugiausiai 2 valandų per dieną.

Žiniasklaidos vartojimas

Apriboti žiniasklaidos vartojimą ir sėdimą laisvalaikį pagal amžių:
  • 7–11 metų vaikams: ne daugiau kaip 60 m

 

 

Rekomendacijos nutukimo ir antsvorio prevencijai paauglystėje

Mityba

Tokios pat rekomendacijos kaip ir mokyklinio amžiaus vaikams.

Fizinis aktyvumas ir sportas

Tokios pat rekomendacijos kaip ir mokyklinio amžiaus vaikams.

Žiniasklaidos vartojimas

Apriboti žiniasklaidos vartojimą ir sėdimą laisvalaikį pagal amžių: 12 metų ir vyresniems paaugliams. Maksimalus 120 min per dieną

 

 

 

Spendimo būdai


Sveikatos stiprinimas ir švietimas

• Sutelkti dėmesį į mokyklą, tėvų ir asmeninę atsakomybę, įskaitant sveikos mitybos gaires, mokyklinį švietimą, mokyklų valgyklų politiką ir vaikų sveikatos patikrinimus.

• Kūno kultūros valandų skaičiaus didinimas mokyklose (mažiausiai 60 min. kasdienės fizinės veiklos/sporto ) ir motorinių įgūdžių tobulinimas pradedant nuo ikimokyklinio amžiaus.

• Sukurti privalomus kokybės standartus maitinimo pasiūlymams darželiuose ir mokyklose.

• Cukrinių gėrimų vartojimo mažinimas, siūlant geriamuosius fontanus.

Maisto produktų pardavimų apribojimas

• Didelio riebumo ir (arba) daug cukraus turinčių maisto produktų pardavimo vaikams apribojimai. 

Mokesčiai/subsidijos

• Mokesčiai : gaiviųjų gėrimų mokesčiai, mokesčiai riebiems ir daug cukraus turintiems maisto produktams, mokesčiai greito maisto restoranams. Pinigus už surinktus mokesčius panaudoti mokyklų sporto ir pusryčių klubams remti

• Subsidijos: sveiko maisto subsidijos.

Maisto ženklinimas

• Privalomi įspėjamieji ženklai ant didelio riebumo turinčių daug cukraus turinčių maisto produktų, meniu ženklinimas restoranų tinkliniuose.

Maisto rinkodara

• Reguliuoti mitybą ir fizinį aktyvumą mokyklose (įskaitant greito maisto parduotuvių zonavimą aplink mokyklas).

• Drausti maisto įmonėms remti sporto renginius.

Žiniasklaidos vartojimas

• Vengti televizorių ir kompiuterių vaikų miegamuosiuose.

• Nesveiko maisto reklamos, skirtos vaikams, draudimas.

Kiti..

• Suvienodinti sveiko ir nesveiko maisto kainų skirtumus.

• Skirtingo poveikio vyrų ir moterų vaikams tyrimas galėtų padėti paaiškinti elgesio pasikeitimo mechanizmus ir gali padėti optimizuoti šias programas tiek berniukams, tiek mergaitėms.

 

 

    Maisto mokesčiai neproporcingai gali paveikti žemas socialines ir ekonomines grupes. Maisto ir gėrimų įvertinimas žvaigždutėmis priekinėje pakuotėje ir meniu ženklinimas greito maisto tinkluose sulaukia kritikos. Reikia nutukimo prevencijos programų, kurios būtų tinkamos ir prieinamos visiems dalyviams, nepaisant jų lyties, pajamų lygio ar gyvenamosios vietos. Nors džiugina tai, kad pastebimas reikšmingas pagerėjimas tiek didesnes, tiek mažesnes pajamas gaunančiose grupėse, mažas pajamas gaunantys gyventojai susiduria su įvairiomis kliūtimis, trukdančiomis naudotis sveikos gyvensenos programomis ir gauti naudos iš jų, o įrodymai apie šiai grupei pritaikytas intervencijas vis dar nėra įtikinami (neaišku, ar šie veiksniai buvo susiję su fizinio aktyvumo ir sveikos mitybos ištekliais, ar klasių dydžiu, kuris galėjo skirtis kaimo vietovėse esančiose mokyklose).

 

    Antsvorio ir nutukimo vaikystėje ir paauglystėje prevencijos strategijos daugumoje šalių iki šiol yra nepakankamos ir bent iš dalies netinkamos, privaloma persvarstyti ir peržiūrėti turimas gaires ir rekomendacijas.

 

    Yra mažai literatūros apie lytį ar lyčių skirtumus vaikų nutukimo prevencijos srityje. Kai kurie tyrimai rodo, kad su lytimi susijusios intervencijos gali būti veiksmingesnės nei bendros. Pavyzdžiui, berniukai linkę geriau reaguoti į fizinio aktyvumo intervencijas nei mergaitės.

 

    Antsvorio ir nutukimo pagrindinis prevencijos veiksnys yra formuojant sveikos gyvensenos patirtis ankstyvoje vaikystėje.  Šie gyvenimo būdo veiksniai taip pat apima įvairią ir subalansuotą mitybą, reguliarų fizinį aktyvumą, sėslaus elgesio prevenciją.  Atsižvelgiant į struktūrines sąlygas, kurios lemia žmonių nutukimą ir kitas lėtines ligas, vien individualaus elgesio pokyčių ne visada gali pakakti ilgalaikiam sveikatos pagerėjimui. Daugialypės nutukimo prevencijos strategijos, pagrįstos ekologiniu modeliu, gali būti veiksmingos skatinant socialiai ir ekonominiu požiūriu pažeidžiamų vaikų sveiką gyvenimo būdą.

 

 

Naudota literatūra:

 

  1. Weihrauch-Blüher, S., Kromeyer-Hauschild, K., Graf, C., Widhalm, K., Korsten-Reck, U., Jödicke, B., ... & Wiegand, S. (2018). Current guidelines for obesity prevention in childhood and adolescence. Obesity facts, 11(3), 263-276.
  2. Elizabeth, B., Wanda, D., & Apriyanti, E. (2021). The correlation between sleep quality and the prevalence of obesity in school-age children. Journal of Public Health Research, 10(s1).
  3. Raziani, Y., & Raziani, S. (2020). Investigating the predictors of overweight and obesity in children. International Journal of Advanced Studies in Humanities and Social Science, 9(4),262-280.

 

Kaip vertinate teikiamų paslaugų kokybę?
sveika mokykla 20 metų