biuras@alytausvsb.lt (8 315) 51 653

Prieššventinis stresas

2022-12-14

      Artėjant gražiausioms metų šventėms, kiekvienas skubam užbaigti užsilikusius darbus, tvarkytis namus, pirkti dovanas ir begales kitų darbų, kurie ne vieną išsekina taip, kad nebelieka jėgų švęsti šventes.

      Vis dėlto, galime to išvengti ir šventes pasitikti ne su pajuodusiais nuo pervargimo paakiais, tačiau su plačia šypsena ir kupini jėgų.

 

 

Stresas – kas tai?

      Stresas – visuma apsauginių fiziologinių, psichologinių ir elgesio reakcijų, kurios atsiranda, kai žmogus suvokia harmonijos trūkumą tarp jam taikomų reikalavimų ir jo sugebėjimo tuos reikalavimus patenkinti. Kitaip tariant – tai mūsų kūno reakcija į iššūkius.

 

 

 

 

 

Stresas – ne tik švenčių palydovas

      Stresas, koks bebūtų, vistiek yra stresas. Tik šventiniu laikotarpiu jis šiek tiek didesnis nei įprastai. Tačiau ir be švenčių stresą patiria beveik kiekvienas žmogus. Tik skiriasi požiūris į jį bei būdai, kuriais kovojama. Kai kuriems mažas stresas yra būtinas, kad pavyktų geriau atlikti darbus, na o kitam, - tai gali sugadinti ne tik planus, bet ir paveikti miego kokybę, sveikatos būklę. Tokiems žmonėms prieššventinis stresas yra ypatingai stipriai išreiškiamas.

      Taigi, ką daryti, kad tokiems žmonėms švenčių laukimas būtų malonus?

      Pirmiausiai sustokite ir gyliai įkvėpkite. Nes skubant dažnai pridarome klaidų ir darbus tenka kartoti. Pamąstykite, ar tikrai viską darote dėl savo malonumo ar tam, kad įtiktumėte aplinkiniams – skaniausi šventiniai pietūs, geriausios dovanos, gražiausia eglutė... Pamąstykite, ką jums reiškia šis laikotarpis.

      Žiema – sąstingio metas, kuomet viskas vyksta lėčiau. Nesipriešinkite gamtai, nes ji mus ragina sulėtinti tempą, permąstyti praėjusį laikotarpį, įgyti kantrybės ir išminties.

      Galbūt reikėtų prisiminti senąsias tradicijas, kuomet šventes švęsdavote su savo tėvais, seneliais. Tai padės sumažinti patiriamą stresą, užplūs teigiamos emocijos.

      Ir prisiminkite, kad Kalėdinių dovanų esmė yra ne jos piniginė vertė, tačiau parodytas dėmesys, šiluma. Todėl, užuot sukę galvas ir lakstę po prekybos centrus beieškant blizgančių dovanų, galbūt pagaminkite kažką savo rankomis, o sutaupytą laiką skirkite sau ir savo mylimiems žmonėms.

 

 

Svarbiausia – neperdegti

      Ir visgi, jeigu be bėgiojimo neišsiversite, tuomet į šį maratoną įtraukite ir šeimos narius, pasidalinkite darbus, užduotis. Nes moterys, dažniausiai, prisiima sau per daug atsakomybės. O dirbdami kartu, netik palengvinsite darbų naštą, bet ir stiprinsite tarpusavio ryšį.

      Po sunkių dienos darbų su vaikais pasidarykite poilsio vakarus, kurių metu kepkite sausainius, žiūrėkite filmus, skaitykite žiemiškas istorijas ar tiesiog dalinkitės smagiais vaikystės prisiminimais. Tai padės atsipalaiduoti ir pasikrauti naujai dienai.

      Jeigu švenčių laukimas jums teikia daugiau streso nei džiaugsmo, tuomet reikėtų sunerimti ir sustoti. O, dar geriau, suvaldyti jį pačioje pradžioje. Todėl labai svarbu pajausti tą ribą, kada jau darosi per sunku ir laikas pasakyti STOP...

      Ir nesvarbu, kad ant stalo vietoj riebios anties garuos kotletai ar vaikai gaus ne tokios spalvos telefoną.... Šventės vistiek įvyks. O jūs jas prisiminsite taip, kaip tuo metu jautėtės. Todėl, jei būsite išsekę, šventės bus tikrai nevykę. Todėl daugiau dėmesio skirkite sau ir numokite ranka į smulkmenas.

 

 

Per šventes vienišas

      Galbūt jums šventinis laikotarpis kelia įtampą, nes žinote, kad šventes teks sutikti vienam, be artimųjų. Tuomet patariama susirasti sau malonią veiklą, kuri neleis gailėtis savęs ir įsileisti niūrių minčių. Galbūt tai naujos knygos skaitymas, naujas serialas ar žygiai apsnigtais takais? Maloni veikla gali jūsų šventes paversti maloniomis ir jaukiomis.

      Yra tokių žmonių, kurie matydami linksmai besiruošiančius šventėms žmones, jaučia pyktį, liūdesį ir didėja vienišumo jausmas. Tokiems žmonėms patariama susirasti su kuo apie tai pasikalbėti, išsakyti savo jausmus.

 

 

Dar keletas patarimų:

  • Fizinis aktyvumas – tai vienas geriausių būtų ne tik kovoti su įtampa, bet ir pagerinti savo fizinę sveikatą, sustiprinti imunitetą. Taip pakelsite nuotaiką, pagerinsite miego kokybę bei padidinsite darbingumą. O tiems, kurie teigia, kad neturi tam laiko – suraskite bent pusvalandį per dieną pasivaikščioti gryname ore (pavyzdžiui, pietų pertraukos metu arba prieš darbą).
  • SPA – skirkite laiko SPA ir masažo malonumams. Tai atpalaiduos kūną, nuims galvos skausmus, pakraus energijos. Masažas suaktyvina kraujotaką, pagerėja bendra savijauta. Ir visai nebūtina kažkur vykti, tokias procedūras galite pasidaryti namuose: prisileiskite karštą vonią, užsidekite kvapnią žvakę, įsijunkite atpalaiduojančią muziką.
  • Laikas pomėgiams – paprastai mes daugiau dėmesio skiriame aplinkiniams nei sau. Todėl patariama, bent šiuo laikotarpiu, daugiau dėmesio skirti sau, savo pamirštiems pomėgiams – perskaitykite nebaigtą knygą, susitikite puodeliui kavos su senai matytu draugu, nusipirkite sau mielą smulkmeną. Tai padės atitrūkti nuo šurmulio ir pajausti švenčių laukimo malonumą.
  • Kad nerimo būtų mažiau, patartina pasidaryti planą, kuriame išsidėstysite prioritetus, darbus, kuriuos būtina padaryti, išlaidas ir kita.

      Pasidarykite sąrašą žmonių, kuriuos norite pasveikinti. Tuomet apgalvokite kokias dovanas norite padovanoti ir nusimatykite sumas, kurias galite išleisti joms įsigyti. Susidarę sąrašą galėsite ramiai ieškoti dovanų, galbūt pasinaudoti prieš šventes skelbiamomis akcijomis. Galbūt dalį dovanų įsigyti galėsite internetu, - taip ne tik sutaupysite, bet ir išvengsite bereikalingų eilių parduotuvėse.

 

      Taip pat būtinai pasidarykite maisto produktų sąrašą ir planuojamą biudžetą. Taip bus lengviau viską įsigyti ir nesijaudinsite, kad per daug išleidote ar, kad pritrūksite lėšų.

 

      O jeigu jums stresą kelia tai, kad neįstengsite visiems nupirkti dovanų, atminkite, kad švenčių grožis slypi nuoširdume, paprastume, todėl tikrai nudžiuginsite jums brangų žmogų savo rankomis pagaminta dovana, iškeptu pyragu ar su meile megztomis pirštinėmis.

    

 

Šventinis stresas didina širdies ligų riziką

      Gydytojai teigia, kad nuolatinis patiriamas stresas didina širdies ir kraujagyslių ligų riziką. Nes streso metu žmogaus organizme padidėja streso hormonų kiekis, kas pasireiškia kraujo spaudimo padidėjimu, padažnėjusiu širdies plakimu bei kvėpavimu. Tuomet pradeda išsiskirti hormonas adrenalinas. Taip organizmas apsinuodija savo paties gaminamu hormonu, kuris įprastomis sąlygomis teigiamai veikia organizmą. Dėl to, nuolat patiriant stresą ir išsiskiriant adrenalinui, jis nėra išnaudojamas ir kaupiasi žmogaus organizme ir dažnai pažeidžia jautriausius organus, tokius kaip širdis bei kraujagyslės. Streso metu organizme vyksta reakcijos, kurios taip pat išprovokuoja trombų susidarymą. Gydytojų teigimu, nuolat patiriantys stresą asmenys, 5-6 kartus dažniau miršta nuo širdies ir kraujagyslių ligų.

 

      Stresas – nuolatinis žmogaus palydovas. Ir tik nuo mūsų priklauso kaip su juo susigyvensime, kokį požiūrį išsiugdysime. Turime išmokti atsipalaiduoti, į viską žiūrėti paprasčiau, matyti daugiau teigiamų dalykų, daugiau laiko skirti sau ir šeimai.

 

      Linkime gražiausias metų šventes pasitikti be įtampos, apsuptiems mylimų žmonių šypsenų. Būkite sveiki!

 

Kaip vertinate teikiamų paslaugų kokybę?
sveika mokykla 20 metų