biuras@alytausvsb.lt (8 315) 51 653

Ruošiamės išvykai į gamtą

2021-06-28

     Vasara – atostogų metas. Keliaujame į gamtą, mėgaujamės upių, ežerų ir jūrų teikiama atgaiva. Bet šios išvykos turi ir kitą, nemalonią pusę –  grasina įvairiais sveikatos sutrikimais. Tad turime neužmiršti atsargumo iškylaudami gamtoje.

 

     Ruošdamiesi išvykai pasistenkite, kad visus iškylos produktus būtų paprasta transportuoti, jie daug nesvertų. Iškylos metu svarbu yra išdėlioti maistą ant patiesalo ir leisti jos dalyviams apsitarnauti patiems.Būnant gamtoje maistą valgyti turi būti patogu, tad pagalvokite apie užkandžius, kuriuos būtų galima imti rankomis. Ruošiant  maistą svarbu parinkti valgymui patogius ingredientus arba  patiekti nedideliais gabaliukais. Daržoves supjaustykite lazdelėmis ar griežinėliais. Jeigu renkatės duoną, ją geriau raikyti vietoje, ji turėtų būti ir sveika, ir kietesnė, kad pernelyg nesuminkštėtų nuo drėgmės – tam puikiai tinka tamsi ruginė ar ruginė su grūdais. Pasistenkite kuo tiksliau apskaičiuoti, kiek maisto jums reikės. Venkite maisto, kuris tepa, po kurio lieka daug šiukšlių.

 

     Stenkitės nemaišyti maisto. Skirtingi produktai, laikomi šalia, įgauna vieni kitų kvapą ir skonį. To išvengti galima naudojant atskirus indelius. Labai svarbu išlaikyti maistą sausą. Jeigu gaminate sumuštinius: dėdami į dėžutę, iš pradžių juos įvyniokite į popierinius rankšluosčius, tada į foliją, sluoksniuokite sumuštinius, tarp jų įdėdami po popieriaus skiautę. Maistą laikykite vėsiai. Naudokite šaltkrepšius (su šaldymo kasetėmis, greitai gendantiems maisto produktams). Šaltkrepšiai užtikrins reikiamą temperatūrą ir neleis apsinuodyti maistu.

 

Ruošiant maistą iškylai reiktų prisiminti:

  • pirkite tik geros kokybės, šviežius maisto produktus, nenaudokite produktų, kurių tinkamumo vartoti terminai besibaigiantys ar  pasibaigę. Venkite maisto, kuris karštą vasaros dieną greitai genda;
  • venkite ledų, pudingų ir panašių desertų. Juos sunku gabenti, be to, jų kvapas vilioja vapsvas ir kitus vabzdžius;
  • nekepkite ant atviros liepsnos dešrelių ar kitų mėsos gaminių, kurių ženklinimo etiketėse nurodytas maisto priedas E 250 (nitritinė druska);
  • gamtoje, kaip ir namų virtuvėje, termiškai apdorotas, pagamintas maistas neturėtų liestis su žaliavomis;
  • ilgesnį laiką aplinkos temperatūroje laikytas, nuo dulkių ir vabzdžių neapsaugotas maistas greitai genda, todėl geriau tokio maisto vėliau nevalgyti. Pasibaigus iškylai maisto likučius reikėtų sutvarkyti ir išmesti į buitinių atliekų konteinerius.

 

     Daugelis vasarą gamtoje pabūti mėgstančių jau susitaikė su tuo, kad gali tekti kęsti nemalonią įkyrių  vabzdžių draugiją. 

 

Kaip apsisaugoti nuo įgėlimo:

  • važiuojant į gamtą nesikvėpinti saldžiais aromatais;
  • vengti ryškių gėlėtų drabužių, geriau rinktis vienspalvę, šviesią aprangą;
  • lauke nevalgyti saldžių vaisių, ledų;
  • negerti saldžių gėrimų, kurie vilioja vabzdžius;
  • negerti iš skardinių ir atidžiai apžiūrėti stiklinius indus, kuriuose gali lindėti vabzdys;
  • įsigyti vabzdžius atbaidančių preparatų;
  • nevaikščioti basiems po pievas;
  • neiti arti avilių ar vapsvų lizdų;
  • pamačius atskridusį vabzdį, elgtis ramiai, negestikuliuoti, nepanikuoti.

 

Kaip elgtis įkandus vabzdžiui:

  • įkandimo vietos nekasykite, nemaigykite;
  • įgėlus bitei - skubiai pašalinkite geluonį, nes dar kurį laiką iš jo sunkiasi nuodai;
  • bitės geluonį nubraukite elektronine kortele ar išorine nago puse braukdami palei odą;
  • vabzdžiui įgėlus į ranką, numaukite papuošalus: žiedus, laikrodžius, apyrankes;
  • ant įgeltos vietos uždėkite šaltą kompresą.Sugeltą galūnę galima laikyti po srūvančiu vandeniu.Patinimą sumažinti padės aukščiau laikoma galūnė;
  • atidžiai stebėkite savo savijautą. Pajutę silpnumą ar pasunkėjus kvėpavimui, nedelsiant kreipkitės į gydymo įstaigą;
  • jei po bitės, vapsvos ar širšės įkandimo patinimai per dvi tris dienas nenyksta, būtina kreiptis į gydymo įstaigą.
Kaip vertinate teikiamų paslaugų kokybę?
sveika mokykla 20 metų