biuras@alytausvsb.lt (8 315) 51 653

Vaikų regėjimo sutrikimų prevencija būtina!

2019-09-23

Prasidėjus mokslo metams ir į ugdymo įstaigas atkeliavus šūsniui pažymų, visuomenės sveikatos specialistai suklūsta ties vaikų sveikata. Kiekvienais metais vaikai į darželį ar mokyklą ateina jau su tam tikru ligų „bagažu“. Lyderiaujantys ir pirmaujantys vis dar išlieka vaikų regėjimo sutrikimai.

 

Regėjimo sutrikimų prevencija – būtina tiek namuose, tiek ugdymo įstaigose

 

  • Mokiniai turi sėdėti jų ūgiui pritaikytose suoluose gerai apšviestoje vietoje.

 

  • Mokyklinio suolo pasirinkimas turėtų būti atliekamas pagal akių gydytojo rekomendacijas:

- jei regėjimo aštrumas (su akiniais arba be jų) yra 0,7–1,0  mokinys gali sėdėti prie bet kurio suolo;

- jei regėjimo aštrumas yra 0,4-0,6 - 2 /3 suole;

- su regėjimu žemiau 0,4 - tik pirmame suole.

 

  • Atstumas tarp akių ir vaizdinio darbo objektų (knygų, kompiuterio ekrano) turi būti ne mažesnis kaip 40 cm ir griežtai nustatytas. Skaitoma knyga padėta ant specialaus stovelio.

 

  • Namuose geriausia pamokas ruošti prie stalinės lempos, kuri pastatyta kairėje pusėje (dešiniarankiams). Lempa turi būti 60 vatų stiprumo, su gaubtu.

 

  • Skaitant kas pusvalandį būtina daryti pertrauką. Jos metu galima padaryti keletą pratimų: žiūrėti į lubas, po to į grindis, į šonus, žiūrėti pakaitomis per langą į tolį ir į arti esantį tašką.

 

  • Žiūrėti televizorių apšviestame kambaryje. Atstumas iki ekrano turėtų būti 2 - 3 m. Ekranas turi būti akių lygyje .

 

  • Po 15 minučių žaidimo kompiuteriu reikia daryti bent 5 minučių pertrauką.

 

  • Regos sutrikimas taip pat gali sukelti kaklo stuburo kreivumą.Būtinai laikykitės teisingos laikysenos.

 

  • Trumparegiui, kad neatšoktų tinklainė, rekomenduojama sunkiai nekelti, nedaryti staigių judesių, nesportuoti intensyviai.
  • Reguliariai pasitikrinti pas akių gydytoją, net jei ir nėra nusiskundimų. 

 

  • Sveikai maitintis, kuo daugiau laiko praleisti natūralioje dienos šviesoje ir gryname ore, pakankamai judėti.

 

  • Akių mankštos pratimai stiprina akių raumenis , mažina akių įtampą; jie ne tik padeda išsaugoti sveikas akis, bet ir gali pagerinti susilpnėjusį regėjimą.

 

  • Akių pratimus rekomenduojame atlikti trumpai (kiekvieną pratimą po 4-6kartus), bet dažnai (3-4kartus per dieną) Pratimai atliekami stovint arba sėdint , galvą laikant tiesiai, neskubant, be įtampos.

 

REKOMENDUOJAMI  AKIŲ STIPRINIMO PRATIMAI

 

  • Greitai mirksėkite 1-2 minutes.
  • Nesukant galvos akimis pažiūrėkite į viršų ir į apačią, į kairę ir į dešinę.
  • Nesukant galvos akimis sukite 5-6 ratus į vieną, po to – į kitą pusę.
  • Nesukant galvos akimis 5-6 ratus pieškite aštuoniukę.
  • Ištieskite ranką į priekį ir žiūrėdami į smilių, artinkite jį nosies link, kol pradės dvejintis akyse. Kartokite 6-8 kartus.
  • Užsimerkite ir sukamaisiais judesiais lengvai masažuokite vokus pirštų galiukais 1 minutę .

 

Kai kuriais atvejais  - akiniai neišvengiami

 

    Daugiau nei trečdalis vaikų baigia mokyklą jau nešiodami  akinius. Kai vaikai blogai mato tekstą, užduotis nuo lentos, jie daro daug klaidų, gauna blogus pažymius ir galiausiai gali prarasti susidomėjimą mokymosi procesu.  Pradėti nešioti akinius mokykloje tampa  stresu daugeliui vaikų, nes patiria kitų mokinių pašaipas, patyčias, gauna pravardes. Vaikams, kuriems paskirti akiniai, svarbu paaiškinti, kad ir suaugusieji nešioja akinius ir nereikia dėl to nerimauti, šiandien akiniai yra mados aksesuaras ir t.t. Jei vaikas yra bendraamžių įžeidinėjamas, pasikalbėkite su juo apie tai, kad žmonės ar vaikai, norintys įžeisti ką nors, visada ras priežastį. Vienintelis prasmingas dalykas yra ignoruoti įžeidinėtojus  ir jų susidomėjimas greitai praeis.

 

    Vaikai negali užsiimti sportu ir dalyvauti varžybose, jei regėjimo aštrumas be korekcijos yra 0,5. Mokinys, turintis vidutinę ar didelę trumparegystę, jei yra tinklainės pokyčių, privalo  riboti sunkius fizinius krūvius (vengti labai staigių kūno judesių, šuolių, darbų, kai reikia dažnai lankstytis, kilnoti sunkius daiktus). Rekomenduojamos sporto šakos: plaukimas (be šuolių nuo tramplyno), slidinėjimas, bėgimas (be kliūčių). Labai pavojinga vaikams žaisti žaidimus , skaityti  ir žiūrėti filmus per išmaniuosius telefonus, nes jie turi nedidelį ekraną.

   

Alytaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro informacija

Kaip vertinate teikiamų paslaugų kokybę?
sveika mokykla 20 metų